Hiërarchie

In een interessant artikel over gesigneerde boeken en opdrachtexemplaren van Amerikaanse schrijvers signaleert Ken Lopez – de Fokas Holthuis van de Verenigde Staten – een merkwaardige omkering binnen de oude hiërarchie. Tot voor kort was de volgorde van waardevol, bijzonder naar gewoon, saai als volgt: ‘dedication copy’ (exemplaar met gedrukte én geschreven opdracht aan dezelfde persoon uit het leven van de schrijver), ‘association copy’ (exemplaar met geschreven opdracht aan een persoon uit het leven van de schrijver), ‘presentation copy’ (exemplaar met geschreven opdracht een onbekend persoon, bijvoorbeeld bij een signeersessie) en ‘signed copy’ (exemplaar zonder opdracht en met handtekening). Allerlei beredeneerde gevoelens liggen aan deze indeling ten grondslag, waarvan de belangrijkste misschien wel: hoe meer geschreven tekst, hoe beter.

Lopez merkt dat het eenvoudig gesigneerde exemplaar terrein wint en zelfs opdrachtexemplaren van hun plaats stoot. Zijn klanten verzamelen liever krabbels op titelpagina’s dan boeken met een verhaal. De merkwaardige oorzaak van deze recente afkeer van opdrachten ligt bij een niet nader genoemde New Yorkse collega-antiquaar, die boekpresentaties en lezingen afliep met stapels eerste drukken, er lange opdrachten in liet zetten om ze vervolgens aan te bieden in een catalogus. En toen kwam uit dat die prachtige opdrachten dus geen echte opdrachten waren. Sindsdien zit er een luchtje aan opdrachten en willen rijke Amerikanen liever een kale handtekening. Een firma als Flat Signed (de term is nota bene van Stephen King) vaart er wel bij.

Vrijdagavond bleek Jeroen Brouwers zijn nieuwe roman Bittere bloemen bij de presentatie in Mechelen niet te kunnen signeren wegens een ‘bedrijfsongeval’ met zijn schrijfhand. Een blond jongetje zette als troost voor de handtekeningenjagers een stempel van Brouwers handtekening in de boeken. Jan Wolkers deed dat ook, aan het eind van zijn leven. Een nieuwe categorie, helemaal onderaan de hiërarchie.

Maar Lopez besluit zijn stuk positief: het handschrift van de schrijver, opdrachten incluis, zal op den duur weer op waarde worden geschat. Een eerste druk in ‘fine condition’ zal dan misschien minder hoog worden aangeslagen dan een ‘fine association copy’. Hopelijk gaat deze ontwikkeling ook op voor de Nederlandse markt.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s