Marita Mathijsen: ‘de snelle tijd die ons parten speelt’

De directeur heeft nog niets gehoord van Harry Mulisch. Ondertussen gaat Marita Mathijsen gestaag door met het beantwoorden van lezersvragen over motieven en thema’s in Twee vrouwen. Een overzicht van de aardigste bijdragen.

Otto Zeegers beklaagt zich over zijn leeshouding en haalt Pietje Bell erbij. Mathijsen antwoordt serieus en merkt op: ‘overigens staat Pietje Bell in de traditie die begonnen is met Woutertje Pieterse, doorgegaan is met Kees de Jongen en ik zie er ook een mensentravestie in van Reinaert de Vos’.

Ene ‘Banga’ (vermoedelijk deze meneer) probeert een ‘ideescript’ voor een boek van Mulisch te slijten. Tevergeefs.

Rutger H. Cornets de Groot is op zoek naar obscure foto’s van Harry Mulisch, maar krijgt nul op het rekest: ‘ook ik kan u niet helpen, maar wellicht is er een lezer van de website die knipsels heeft en precies weet waar uw vader, die een heel interessante kijk had op het werk van Mulisch, zich op baseerde. Dat wij die foto’s nu niet kennen wil niet zeggen dat ze obscuur zijn; het is alleen de snelle tijd die ons parten speelt’.

Marita Mathijsen is gelukkig niet te beroerd om onduidelijke passages uit haar eigen boek te verklaren: ‘Nu moet ik mijn eigen boek kritisch bekijken en passages die daarin duister zijn gebleven oplossen. Een welverdiende straf, lijkt mij zo. Eens kijken of ik eruit kom’.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s